söndag 30 augusti 2009

önskan

Har precis haft besök av Kisen och hennes lille charmtroll Liston, alltid lika kul att träffa er! Hoppas att ni får tag i något närmre häråt så vi kan ses lite oftare.. Fick hur som helst i uppgift att lägga ut receptet på kycklingpajen som jag brukar göra men jag och recept har ju svårt att samsas men jag har ju ett som jag utgår ifrån i alla fall, så Johanna här kommer det;

Pajdeg:
150g keso
150g margarin
4dl mjöl (blanda gärna med grahamsmjöl för att få ett grövre skal)

Blanda och förgrädda i ugn 200 grader i 12 minuter.

Fyllning:
grillad kyckling (men jag tar nästan alltid kycklingfilé som jag steker upp och kryddar med s+p,paprika, grillkrydda och vitlök)
2 msk smör
3 msk mjöl
3dl grädde (Kelda 4% använder jag)
1 hönsbuljong
2msk chilisås
200g färska champinjoner
2 gula lökar
1 röd paprika (tar vad jag har hemma och brukar ta 1½ paprika)
2 bananer
riven ost
jordnötter
(jag är inte så noga med att måtta och så brukar jag tillsätta squash, sambal, mangochutney och extra kryddor)

1. dela kycklingen och lägg i botten.
2. hacka och fräs grönsakerna.
3. fräs mjöl och smör och tillsätt nästan all grädde.
4. tillsätt buljong och späd med mer grädde (när jag tar kelda 4% burkar jag använda en sådan och sen späder jag med vatten eller mjölk tills konsistensen är perfekt!)
5. Tillsätt chilisås och låt puttra några minuter och häll sedan stuvningen över grönsakerna.
6. Skär banan och lägg överst strö sedan ost och jordnötter på toppen.
7. In i ugnen 225 grader i 30 minuter.

Smaklig måltid!
pUsS & KraM

1 kommentar: