söndag 9 augusti 2009

Sötpotatisgratäng

Igår tog jag mig äntligen tid till att laga den där sötpotatisgratängen som jag varit så sugen på att testa, inte till oss utan till Elton. Det var en riktig hit måste jag säga! Nästa gång skajag göra ett stort lass till hela familjen för både jocke och jag tyckte att den var supergod! Så smidigt när man kan äta samma mat bara att vi mosar Eltons. Kan tänka mig att jocke och jag tar oss något grillat till..
Här kommer i alla fall grundreceptet som jag utgick ifrån!

½ sötpotatis
70 g broccoli
1tsk basilika
1 dl grädde
½ dl mjölk
30g riven parmesanost
flytande margarin eller olja till formen

Gör så här:
Skala sötpotatisen och skär i strimlor. Lägg potatisen i den smorda formen tillsammans med broccoli och basilika. Häll över grädde, mjölk och strö över osten. Grädda i 175 grader cirka 45 minuter, tills potatisen är mjuk. Mixa eller mosa.

(Jag har ju svårt att hålla mig till ett recept så jag tillsatte potatis och färsk basilika. Höftade ganska mycket med ingredienserna..)

1 kommentar: