lördag 1 augusti 2009

så gott..


Åh, så himla gott det är med färsk lax! Min favorit är när man helsteker laxen i ugnen på saltbädd. Inte alls svårt och så himla gott med färskpotatis, sallad och en god kall sås. Det ska vara hög temperatur i ugnen så att laxskinnet som ligger uppåt lätt går att avlägsna från laxbiten.

Till middagen serverades ett gott kallt vitt vin, Rebenstecher. Det passar otroligt bra till fiskrätter och något som jag gillar med detta är att det är skruvkork på så man behöver inte hälla i sig hela litern samma kväll!

Till efterrätt kokade jag ihop en smarrig kolafudgesås men jag hade ingen vispgrädde hemma så det fick bli a la Lina, inte som receptet och heller inte lika stor sats!

Här kommer receptet som jag tänkte göra...

ca 4 port
1 dl mjölk
1 dl vispgrädde
½ dl farinsocker
½ dl ljus sirap
1 tsk malen ingefära
100g mjölkchoklad
100g 70% mörk choklad
1 msk smör

Koka ihop allt utan choklad och smör. Låt svalna något. Rör sedan ner choklad och smör.

Ungefär så här gjorde jag och det räckte till mig o jocke!

1 msk mjölk
2 tsk farinsocker
2 tsk socker
3 tsk ljus sirap
8 rutor mörk blockchoklad
1 tsk smör

Jag gjorde som receptet ovan..

Fortsatt trevlig lördag kväll! Nu ska jag fortsätta mysa med min karl medan sorken sussar sött! Hoppas att han inte vaknar så tidigt i natt...

pUss & KraM

3 kommentarer:

  1. jättegott å ja vinet e toppen !!! puss

    SvaraRadera
  2. Hej!Gud vad det lät smarrigt.Det vattnades i munnenpå mig;)....Du/ni har riktiga mysdagar.ha det...Kram på er alla...

    SvaraRadera
  3. Hej!
    Gjorde Milkshake i fredags, med plopp. Gott som Sören ;)

    SvaraRadera