fredag 2 oktober 2009

middags tips!


Sitter här och mumsar i mig resterna från gårdagens middag och så kom jag på att jag kanske skulle dela med mig lite.. Finns det något bättre och godare än färsk lax? Nej, jag tycker nog inte det! Här kommer ett recept på en otroligt enkel och god laxrätt som jag fått av min kära mor.

Lax med gorgonzola

lax till fyra personen (eller fyra frysta portionsbitar)
100- 150g gorgonzola
smör

Skär ett snitt i laxen och fyll med osten. Pensla över med smält smör. Grädda i ugnen på 200 grader 8-10minuter. Under tiden som laxen är i ugnen gör du såsen.

en burk creme fraiche
1dl vitt vin
en fiskbuljong eller en msk fond
ca 1dl dill
en klick smör

Rör samman och koka upp allt utom smöret. När såsen kokat upp drar du den från plattan och gör den blank med smör klicken!

Servera med kokt eller pressad potatis kokta morötter eller något annat som man är sugen på!
(Tror det var hela receptet.. skrev nämligen inte ner det, obs!)

2 kommentarer:

  1. Vad gott det låter! Roligt att du delar med dig av recept, tycker jag behöver all inspiration jag kan få. Trevlig helg, kanske ses imorrn! Kram!

    SvaraRadera
  2. hum tror ja med va delaktig el? stora bitar av laxen vi brukar göra mindre...kramiz

    SvaraRadera