torsdag 22 oktober 2009

torsdagsfika

Idag föll lotten på mig och Elton! Har haft tre trevliga karlar här på fika och en mormor som tittade ner från Norrland. Det bjöds på mackor med ost, skinka, tomat, gurka och räksallad och till efterrätt hade jag gjort en gudomlig morotskaka, mums! Var länge sen jag gjorde morotskaka så jag var riktigt sugen på det nu och den slank ner hos gubbarna vill jag lova! Har testat flera recept och det jag använder är ett ihopplock av tre stycken. Nedan ser ni en bild på vad som är kvar.. Hann aldrig fota innan jag serverade men så här oaptitlig såg den ut innan den gräddades!

Morotskaka
3 ägg
2,5 dl socker
2,5 dl vetemjöl
1 ½ tsk vaniljsocker
1½ tsk bakpulver
1 tsk kanel
1 tsk bikarbonat
1 krm ingefära
1 krm kardemumma
1½ dl matolja
4 dl rivna morötter
solrosfrön, pumpakärnor och linfrön slänger jag i det jag har hemma

Ugn 175 grader i ca 30min

1. Vispa ägg och socker.
2. Blanda de torra ingredienserna i en egen bytta.
3. Skala och riv morötterna
4. Rör i mjölblandningen i äggsmeten.
5. Blanda ner oljan och morötterna.
6. Smöra och bröa en springform, jag använder ströbröd och kokos.
7. Häll i smeten och gärdda.

60 g rumsvarmt margarin
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
100 g philadelphiaost (jag använder light)

1. Vispa samman allt och bred över kakan när den svalnat.
2. Strö gärna kokos över kakan!

Jag brukar göra kakan dagen innan de ska serveras och sen bara lägga på glasyren innan servering.

2 kommentarer:

  1. mums!!! får se vad det bjuds på imorgon=)

    SvaraRadera
  2. svar. hihi, kul!
    Du blir inte besviken. Alla kakorna är super smaskiga!!

    Denna såg inte heller hel fel ut som du bakat.

    SvaraRadera