söndag 18 oktober 2009

veckans matlista

Försöker sakta men säkert bli lite bättre på att planera vad som ska ätas här hemma. Många av min kära vänner är så duktiga och gör veckomatsedlar och jag avundas dem. Det är ju så himla mycket lättare att handla om man innan planerat vad somska ätas, men, men här hemma har vi lite svårt för det för jag brukar aldrig vara sugen på det som jag bestämt att vi ska äta...


Hur som helst den här veckan har vi försökt att planera lite och så här såg det ut;

Måndag: Ugnsgratinerad falukorv med potatismos

Tisdag: Pasta med sweetchilistekt falukorv och tomat

Onsdag: Ugnsrostad potatis,morot och rödbeta, snitzel, sås och sallad (Ärtor till karln)

Torsdag: Fläskpannkaka med lingon

Fredag: Asiatisk lax med räkor, pressad potatis och sallad. Till efterrätt blev det chokladpudding med banan och grädde

Lördag: Het kyckling med ris, sallad och brocolli.Till efterrätt gräddglass med varm jordgubbsås.

Söndag: Kalas så det blir bara rester till lunch.


Falukorven gjorde jag även till Elton fast utan ketchup & senap samt att han fick en morot nedhackad i sin med. Förutom falukorv har sorkens kost under veckan bestått av fiskbullar i dillsås med potatis och ärtor, kycklinggryta med ananas och bulgur samt köttfärssås, potatisoch morot. Inte så mycket variation kanske men hemlagat i alla fall! Huvudsaken är att det finns fyra rätter att varva med tycker jag..

Nu puttrar köttfärssåsen till sorken så nästa vecka blir det nog en hel del sådant! Är det något recept som ni skulle vilja titta närmre på så skriv en kommentar så ska jag lägga ut det!

PusS!

5 kommentarer:

  1. Vad du är DUKTIG och huslig...=)kram

    SvaraRadera
  2. Mums vad god chokladpuddingen ser ut! Längesen jag åt det...alltför längesen. Visst är det bra med veckomatsedel när man lyckas hålla det. Blir mkt billigare när man är och handlar + att man vet vad man ska äta varje dag. Hoppas ni mår bra, kram!

    SvaraRadera
  3. Hej! Therése och jag ses alltför sällan men ibland får vi till det :-) Ska hälsa henne. Illamåendet slutade förra veckan - äntligen! Segt har det varit då jag har mått illa i 10 veckor....Ja herregud, blev lite chockad när jag såg Jill. Där ligger vi i lä hihi. Ha det! Kram!

    SvaraRadera
  4. Men Lina sa inte jag att det var nyttigt med ärtor../Guttendag

    SvaraRadera
  5. Aa det är ju så gott med wok! Det är en speciell marinad som finns i olika smaker bland alla wokingredienser i affären..
    Läkarbesöken jag varit på har gällt mig. Det är flera olika saker, men inget allvarligt. Har varit på hudmottagningen, och hos läkare och röntgen för min hosta som jag haft sen i början av juni, och dessutom är det läkarbesök och kurator besök för besvär efter förlossningen.. Ska bli skönt att slippa allt snart! Så du kanske förstår att det varit fullt upp och att man bli så trött efter allt..
    Vi får se om vi kan boka in en fika i veckan? =) vore ju skoj..
    Allt bra med er då? Kram

    SvaraRadera